Friday, February 12, 2010

Review: Telaga Budi


“ Dalam setengah-setengah keadaan kata-kata Tok Guru sudah menjadi ringkas. Ia padat seperlunya, jesteru ia mengusung makna hikmah yang berlapis, kesan jalan berliku yang ditempuhinya. Ia sudah bernilai metafisika.”

“Kata-kata Tok Guru Nik Abdul Aziz kadang-kadang sudah mencecah nilai-nilai klasik sezaman yang boleh diuji dan tahan uji. Ini semata-mata kerana kata-kata beliau kukuh bersandar. Jika ia sehimpun kayu, duduknya terletak. Di sana ada Allah s.w.t dan Rasul NYA yang sedia menanggung.”

Inilah sebahagian daripada sinopsis “Telaga Budi”. Saya membelinya sekitar Januari tahun lalu. Buku yang hanya mempunyai 218 helaian sahaja ini telah mengambil masa kira-kira 11 bulan untuk saya menghabiskannya. Tamat ketika saya sedang mengerjakan ibadah haji! Saya hanya tersenyum sendirian apabila memikirkan sebab utama mengapa buku ini agak “LIAT” untuk dikhatamkan. Mahu tahu mengapa?

Bagi seseorang yang berjiwa agak sentimental seperti saya, buku-buku yang berkisarkan penghayatan hati dan pemikiran seperti “Telaga Budi” ini memerlukan kepada lonjakan perubahan diri, setiap kali selesainya satu bab. Buku ini bukanlah jenis buku yang mengandungi terjahan fakta konkrit, yang hanya memerlukan kepada perubahan corak pemikiran semata-mata, tetapi ia adalah adunan kata-kata hikmah seorang Ulama’ yang mampu membimbing pembacanya ke arah perubahan corak tingkah laku juga. Oleh kerana itu, pada amatan saya, keberkesanan buku ini akan lebih dirasai sekiranya, pembaca tidak sekadar MENGETAHUI segala isi kandungannya tetapi lebih daripada itu, ianya perlu DIHAYATI. Proses perubahan diri itulah sebenarnya yang memakan masa.

Huraian penuh dalil oleh Saudara Annual Bakri Haron membuatkan kata-kata ringkas Tok Guru itu menjadi mampat dan sarat. Untaian hikmah yang tidak telalu berjela itu sebenarnya membawa anjakan paradigma kita sebagai “MELAYU” kepada “ISLAM”. Allah s.w.t mengilhamkan kepada ulama’ ini:- “Kata yang SEDIKIT, Kesan yang MENDALAM dan BERTEBARAN”. Semoga Tok Guru dapat terus MEMBERI. Izinkan saya memetik sebuah kata-kata hikmah sebagai penutup entri:-

“Syurga dan Neraka. Kedua-dua projek raksasa ini sudah ada, apabila syurga ini sudah ada, hendak kaji apa lagi. Kewujudannya sudah disahkan sendiri oleh Nabi Muhammad s.a.w sewaktu peristiwa Isra’ Mikraj. Dalam kesempatan diberi hidup menumpang di bumi Allah s.w.t inilah kita semua sedang diuji sama ada mahu melaksanakan Islam ataupun tidak. Individu diuji secara individu dan pemimpin kerajaan serta pemerintah, juga diuji dalam bentuk amanah kekuasaan. UJIANNYA IALAH SEJAUH MANA KAMU BERUSAHA MELAKSANAKAN ISLAM dan bukannya sejauh mana kamu mengkaji dan menyesuaikan Islam dengan teori ekonomi Adam Smith ataupun teori sosialis Karl Marx dan menghalang pelaksanaan Islam.”

Semoga pembacaan kita yang luas kepada mana-mana buku Islami, bukan sekadar TEORI semata-mata, tapi sedarlah..ia sebenarnya sangat-sangat PRAKTIKAL. =)

4 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

perkongsian yg menarik..nnti jgn lpe bwe bku tu kat mktb ye, blh 'kwn2' bce..he3

na's said...

hehe...yep2..btol2x..

ak tmsuk dlm golongn yg agk liat nk bc buku...ho2...

Tinta Al-Murabbi said...

hazwan:- hehe..boleh2..alahai..elaun baru masuk kan??xkn nk pinjam kot~ hihi

na:- ko mmg..novel pon mengantokkah??

na's said...

novel???hoho...aku bkn antu novel...sbijik sthun bru leh abes...