Monday, May 3, 2010

Mahu "Design" Rumah Baru Anda?

Selesai menziarahi adik saya, Atikah Nur di Kolej Mara Banting bersama Umi, pedal kereta Avanza ditekan menuju ke destinasi seterusnya. Kali ini ke Bangi, melihat proses pembinaan rumah baru yang bakal siap tahun depan. Insya Allah.


Setelah beberapa tinjauan dilakukan, akhirnya Umi mengambil keputusan untuk menghabiskan sisa-sisa pencennya di Bangi. Saya sendiri tertarik hati dengan suasana kawasan ini, majoritinya terdiri daripada penduduk berbangsa Melayu. Lokasinya yang tidaklah terlalu ke’KAMPUNG’an dan juga tidaklah terlampau ke’BANDAR’an, sangat sesuai bagi membentuk iklim pembesaran anak-anak saya nanti. =P


Dikelilingi oleh beberapa institusi pengajian tinggi seperti UKM, IP kampus Pendidikan Islam, ILIM dan lain-lain. Secara tidak langsung, ianya telah memudahkan lagi perencanaan saya untuk terus menyambung pembelajaran hingga ke peringkat Sarjana sambil berkerja. Itulah perancangannya, namun Allah s.w.t jua yang Maha Mengetahui, mohon doa dari kalian agar dikabulkan Allah s.w.t perancangan ini, sekadar sebuah congakan titian hidup dari insan kerdil ini.


Secara tidak rasminya saya telah menukar status dari orang Kuala Lumpur kepada orang Selangor. =) Bolehlah saya menyokong team bola sepak Selangor selepas ini =P kan Din kan??hehe..


Suatu keistimewaan yang ditawarkan oleh Rumpun Ehsan Sdn. Bhd. (pihak pemaju) ialah pembinaan rumah berpandukan rekabentuk yang dipilih sendiri mengikut citarasa pembeli. Pembeli dicadangkan dengan beberapa rekabentuk menarik berdasarkan bajet yang diperuntukkan. Tambahan boleh dibuat agar ianya memenuhi kehendak pembeli. Ibaratnya, pembeli sendiri yang menjadi arkitek untuk menentukan rekabentuk rumah yang bakal didiami oleh mereka. Sudah tentu perkara ini menjadi daya penarik bagi para pelanggan untuk membina sendiri rumah idaman mereka.



Arkitek Kubur


Teori Humanistik dari Abraham Maslow menyatakan bahawa tangga yang paling bawah dalam turutan hieraki ialah keperluan fisiologi. Keperluan ini perlu dipenuhi terlebih dahulu sebelum ianya menaiki tangga seterusnya. Termasuk dalam keperluan fisiologi ini ialah tempat tinggal (shelter), seharusnya rumah menjadikan tapak asas yang penting dalam kehidupan. Ianya mestilah selamat dan selesa untuk didiami. Maka, tidak hairanlah semua manusia bertungkus lumus memerah keringat siang dan malam untuk memastikan keperluan ini dipenuhi.


Namun, itu ceritera rumah dunia..


Seorang MUSLIM sewajibnya beriman bahawa dia punyai sebuah lagi rumah yang perlu dijaga rapi kerana ia adalah rumah yang bakal menjadi stesen persinggahan sebelum menuju Akhirat. Bahan binanya secara asas hanyalah galian tanah (lubang) dan dua buah batu asas yang dinamakan batu nisan. Mudah bukan? Tidak perlu simen berguni-guni mahupun bata bertingkat-tingkat.


Namun, apa yang lebih menggerunkan ialah bagaimana keadaannya apabila kita secara rasminya mendaftar sebagai salah seorang ahli kelab Alam Barzakh ini (a.k.a MATI)?


Islam tidak mengajar kita untuk takut kepada KEMATIAN, namun Islam menyuruh kita memikirkan apa yang menimpa kita SELEPAS KEMATIAN!


Secara realitinya, kubur itu 2 kaki lebar dan 7 kaki dalam, namun apakah keeluasan itu juga bakal kita nikmati, apabila dihitung dari sudut ALAM GHAIBnya? Luas atau sempitnya kubur itu sebenarnya kita sendiri yang tentukan. Kita sebagai ARKITEK kepada ruangan kubur sendiri! Sebuah rumah ditentukan pembinaannya melalui pelan yang direka oleh seorang arkitek, namun sebuah kubur ditentukan keluasannya melalui hitungan khas AMALAN KEBAJIKAN yang dilakukan oleh sang penghuni di atas muka bumi. Maka, ingin saya lontarkan sebuah persoalan supaya sedikit agar segar otak yang lemau…BERAPA LUASKAH KUBUR ANDA NANTI?



Anda adalah penentu kepada rekabentuk kubur anda nanti. Jika anda TAHU, SEDAR DAN MAMPU bahawa untuk terus berada di muka bumi ini, memerlukan IMAN dan TAQWA, maka berbahagialah anda dengan segala nikmat kubur yang dijanjikan dalam firmanNYA juga Sunnah NabiNYA. Namun, jika anda LALAI, LEKA dan ALPA, terus menerus menjalani pentas kehidupan dengan berpaksikan HAWA dan NAFSU, maka, insaflah…sesungguhnya azab kubur itu…amat pedih dan mengerikan.


Abu Nu’aim telah meriwayatkan sebuah hadis dari Ad Dhahak bin Abdul Rahman di dalam kitab Al-Hilyah. Berkata Ad Dhahak:-


Abu Musa As Asy’ari r.a semasa dalam keadaan nazak telah memanggil budak-budak surahannya, lalu berkata kepada mereka:- “Ayuh pergi galikan kuburku, perluaskan dan perdalamkan.”


Kemudian telah berkata Abu Musa r.a.:- “ Demi Allah s.w.t, ianya salah satu di antara dua keadaan. Boleh jadi diluaskan kubur persinggahan sementaraku hingga akan jadi empat puluh hasta luasnya, kemudian dibukakan kepadaku pintu-pintu syurga hingga dapatku melihat isteri-isteriku, rumah-rumahku dan segala sesuatu yang telah pun Allah s.w.t sediakan untukku sebagai sebahagian daripada kemuliaanNYA. Kemudian pasti sudah aku lebih mengetahui ke tempat tinggalku itu lebih (baik) daripada rumahku sekarang ini. Dan pasti pula akan terkena padaku bauan dan wangian syurga, hinggalah aku dibangkitkan oleh Allah s.w.t nanti.”


“Tetapi kalau aku termasuk pada kelompok yang kedua, A’uzubillah…kuburku menjadi sempit untukku. Lebih sempit dari bucu tombak. Kemudian dibuka untukku salah satu pintu neraka. Di masa itu akan kulihat kepada rantai-rantai membelengguku dan teman-temanku. Seterusnya aku lebih tahu arah dan tempatku di neraka lebih dari pengetahuanku ke rumahku di dunia ini. Kemudian akan terkena aku dengan hembusan sumum (air panas yang menggelegak) dan hamim dari hinggalah aku dibangkitkan”


Ya…kubur itu adalah sebuah menifestasi awal Allah s.w.t kepada penghuninya mengenai tempat tinggal mereka di Negara kekal abadi, hari Qiamat…ke Syurga atau ke Nerakah kita?


Fikir Kematian


Hadis Riwayat Imam at Tirmizi

عَنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ

عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْكَيِّسُ مَنْ دَانَ

نَفْسَهُ وَعَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَالْعَاجِزُ مَنْ أَتْبَعَ نَفْسَهُ

هَوَاهَا وَتَمَنَّى عَلَى اللَّهِ


Dari Syaddaad bin Aus dari Nabi s.a.w baginda telah bersabda Orang yang cerdik ialah orang yang bermuhasabah diri dan ia beramal untuk hari-hari selepas mati Orang yang lemah ialah mereka mengikut hawa nafsunya dan ia berangan-angan keatas Allah


Makanya, saya adalah SEORANG yang BODOH. Seringkali ingkar, lupa dan alpa tentang MATI dan apa yang bakal terjadi kepada saya SELEPAS MATI. Terus ketawa dan ceria atas dunia yang penuh kefanaan ini, sedangkan setiap detik itu merupakan perjalanan yang semakin dekat sengan KEMATIAN. Sungguh…saya sendiri tidak tahu bagaimana keadaan kubur saya nanti! Anda…BAGAIMANA??


P/S:-

:Bulan Mei adalah bulan yang ditunggu-tunggu oleh saya. Sebabnya? Bakal berjuang bersama rakan seperjuangan di alam peperiksaan. Doakan kejayaan saya ye =)

:Atikah Nur...juga sedang berperang dengan paper finalnya. Moga dipermudahkan segalanya ye dik =P

: Kepada yang sedang dan bakal menghadapi 'kemarau' peperiksaan, pesanan ringkas dari saya..baca byk2 surah Al Insyirah banyak2 =)

8 comments:

Safuan said...

rumah lme ko bgi kt ak rip ak nk bli sng nk g "jln2" kat k.l...lalala(de tjuan lain sbenonye)

Soul Ihya' Yakuza said...

tabarakallah...tausiyah y baik akan masuk menyusup kedalam aorta dan arteri mengetup pintu hati...

jus wanna to ask some qescen...ragu2..roh ni sebenarnya mengalami kematian ke tak?

orang y mati kene bakar takde kubur gane time kene siksa...?

roh ni duduk kat mane bile mati nanti..dalam kubur ke atau di illiyyin dan sijjin?

محمد حذوان بن حميدان said...

tahniah kerana menjadi org bangi, berjiranlah kte ye,sebelah je dgn kajang..he3..

perkongsian yg amt berguna, sebagai da'i terutamanya amt prlu sntiase mngingati saat kematian.. (^_^)

Tinta Al-Murabbi said...

to safuan:-
aiseh~ bukan ko da HILANG tujuan ke utk ke KL sejak peristiwa itu?hehe~ lalala~ lepak ak la safuan oi!

to soulihya:-
ha..nanti2..nk bukak kitab hehe~

to hazwan:-
eh...jiran!!bleh la kte bersiar2 bersama2 sokmo2..hehe

Kullu nafsin zaa iqatul maut..masakan kita bleh melupakan mati?~

Baihaqi Sensei said...

salam... gambar pelan tu curi kat mane? nk report ni....

entri yang bagus... tp jgn sebut mati byk kali sgt... takutla...


-tekatikus: nk order kubur ada aircond blh x? siap dgn lampu... mcm mane nk buat... haa... jawab cepat!:-)

Tinta Al-Murabbi said...

baihaqi:-

curik kt google image~ wee~ jgn la report huu~

cukuplah MATi itu sbg peringatan kpd kita agar tidak melakukan maksiat di muka bumi Allah s.w.t ini..

ha~ bleh..tp kne bt byk amal kebajikan la~

hurin said...

salam...adik, akak bru je blik dari bangi. akak pun tfikir benda yg sama, persekitaran bangi amat calm n paling penting banyak muslim.sana sini bnyk kedai muslim, sana sini masjid nmpak berpenghuni dan diimarahkan.

kem salam ur fmily mmbers. eh, dah dapat anak buah ke belum? akak dah okek!

Tinta Al-Murabbi said...

kak banat:-

aah~ beskan bangi?hoho~

blom lg~ belum smpi rezeki lg..insya Allah..akak doakn la ye~