Friday, January 22, 2010

PRK 2010 IPG Kampus Dato' Razali Ismail

Dengan Nama Allah s.w.t

Suasana IPDRI semakin hangat dengan Pilihan Raya Kampus, saya tidak ketinggalan untuk mengikuti perkembangan politik ini walaupun berada dalam keadaan menghadapi peperiksaan ulangan dengan status asal. Saya berkeputusan untuk berperanan sebagai pemerhati sahaja walaupun ada desakan yang meminta saya untuk turut bertanding. Namun, saya merasakan sudah tiba masanya giliran generasi baru untuk tampil memberikan nafas baru dalam Jawatankuasa Perwakilan Pelajar 2010. Tambahan pula, kesibukan yang bakal dihadapi semester ini melibatkan aktiviti PRAKTIKUM, tentunya banyak memberi kesan kepada komitmen yang boleh diberi untuk melaksanakan tugasan JPP.

Islam menuntut umatnya agar memilih dan mengangkat pemimpin. Tidak hanya dalam suatu masyarakat yang luas dan menetap dalam satu wilayah. Dalam perjalanan di tengah padang pasir sekalipun, walau hanya bertiga, lantikan pemimpin diperlukan. Hal ini sesuai dengan sabda Nabi SAW:-

"Apabila kamu dalam perjalanan, walau dipadang pasir, maka hendaklah mereka memilih salah seorang sebagai pemimpin". H.R. Abu Daud. Dalam hadis yang lain sebagaimana diriwayatkan, Nabi SAW memperingatkan, ‘Barangsiapa yang memilih seseorang, sedang ia mengetahui bahwa ada orang yang lebih wajar dari yang dipilihnya, maka ia telah mengkhianati Allah, Rasul dan amanat kaum muslimin '. Rasulullah SAW juga mengisyaratkan siapa yang harus dipilih, ‘Sebagaimana keadaan kalian, demikian pula ditetapkan pemimpin atau penguasa atas kalian'.

Kalimat yang singkat dari Rasulullah ini dapat mengandung beberapa makna, pertama, seorang penguasa atau pemimpin adalah cerminan keadaan masyarakatnya. Pemimpin atau penguasa yang baik adalah yang dapat menafsir aspirasi masyarakatnya. Sedang masyarakat yang baik adalah yang berusaha mewujudkan pemimpin yang dapat menyalurkan aspirasi mereka. Kedua, tidak tergesa-gesa menyalahkan lebih awal pemimpin yang menyeleweng, durhaka atau membangkang. Sebab, pada dasarnya yang salah adalah masyarakat itu sendiri. Bukankah pemimpin atau penguasa adalah cerminan dari keadaan masyarakatnya secara umum ?

Maka, atas sebab ini, saya ingin mengutarakan seorang pemimpin, yang pada pandangan dan analisa saya adalah sangat layak untuk diundi oleh warga IPDRI sekalian, beliau adalah...



NAMA : MUHAMAD HAZWAN BIN HAMIDAN

UMUR : 19 TAHUN

UNIT : PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, SEMESTER 1

TARIKH LAHIR : 10 MEI 1990

TEMPAT LAHIR : HOSPITAL BESAR LUMUT , PERAK

NOMBOR K.P : 900510-08-5643

PENDIDIKAN :

  • SK CHENG , MELAKA (2002)
  • SMKA SULTAN MUHAMMAD , MELAKA (2003-2004)
  • SMK KAJANG UTAMA , SELANGOR (2004-2005)
  • SM ISLAM AL-HUSNA , KELANTAN (2006-2007)
  • ARABIC LANGUAGE & CONSULTANCY (kursus bahasa arab) , KELANTAN (2008)
  • UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA (asasi IRK) , NEGERI SEMBILAN (2008)
  • IPG KAMPUS DATO’ RAZALI ISMAIL , KUALA TERENGGANU

(2008-KINI)

JAWATAN PERNAH DISANDANG :

· PENGAWAS – SK CHENG (2002)

· PENGAWAS PUSAT SUMBER – SMKA SULTAN MUHAMMAD (2004)

· PENGAWAS – SMK KAJANG UTAMA (2004-2005)

· PEMIMPIN PELAJAR – SMI AL-HUSNA (2006)

· KETUA PEMIMPIN PELAJAR – SMI AL-HUSNA (2007)

· EXCO BIRO KEBUDAYAAN DAN KESENIAN JPP (2009-2010)


* Boleh melawati beliau di http://khalifah105.blogspot.com/


4 comments:

Anonymous said...

chayoks2.... saya sedia memberi sokongan... :)

khadra' fil islam_91 said...

saya setuju dengan pencalonan saudara hazwan ni..dan saya yakin ramai yang akan mengundinya...

Tinta Al-Murabbi said...

TO khadra' n anonymous:-
Sokong..jgn xsokong..undi jgn x undi..TAKBIR!=P

محمد حذوان بن حميدان said...

terima kasih ats sokongan dan undian setiap pihak.. (^_^)