Monday, April 25, 2011

M . A . R . A . H

Ada 4 jenis orang di dunia ini apabila marah:-


1. Cepat Marah, Lambat Reda.


2. Cepat Marah, Cepat Reda.


3. Lambat Marah, Lambat Reda.


4. Lambat Marah, Cepat Reda.



Saya percaya, kita pasti tergolong dalam salah satu daripada jenis ini. Kerana hakikatnya, kita sebagai manusia pasti memiliki sifat ini, iaitu Sifat Marah. Ianya fitrah...nabi s.a.w juga pernah marah. Namun, marahnya baginda punyai pertimbangan yang haq dan benar. Maka, agak sukar dipercayai apabila dikatakan kepada kita, si polan itu tidak pernah marah sepanjang hayatnya.


Baiklah, apabila kita dapat menerima kenyataan bahawa kesemua manusia itu ada rasa marahnya masing-masing. Timbul pula persoalan lain, bagaimana seseorang itu mengawal rasa marahnya? Pengurusan Marah (Anger Management) ini jika tidak ditadbir dengan baik, merupakan jarum halus yang menjadi manfaat kepada Syaitan untuk merosakkan kita. Sabda Nabi s.a.w:-


Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan sesungguhnya syaitan itu diciptakan daripada api, dan api hanya dapat dipadamkan dengan air. Oleh itu, jika salah seorang daripada kamu marah, maka hendaklah dia berwuduk (mengambil air sembahyang).”

(Hadis riwayat Abu Dawud dan Ahmad)


Saya kira, jenis yang pertama merupakan jenis yang paling patut dihindari. Cepat benar marahnya, ditambah lagi lambat pula redanya. Sejujurnya, manusia seperti ini agak sukar untuk diajak berurusan dan berunding. Pantang silap sedikit, berhamburlah kemarahan bagai kesalahan itu maha dahsyat besarnya dan tidak boleh diperbetulkan.


Jenis pertama sangat bertentangan dengan jenis yang keempat. Lambat marahnya, dan andaikata dia marah maka cepat pula redanya. Orang sebegini memerlukan sebab-sebab yang kukuh untuk marah. Dia tahu kemarahan itu bukan boleh diluah sebarang-sebarang. Sekiranya, kemarahan itu tidak boleh dielak lagi, maka MAAF merupakan polisi utama bagi menjadikan dirinya cepat reda.


Anda? Saya? Berada di golongan mana? Jawablah sendiri… =)


Mengawal Kemarahan


Jika anda taip di ruangan Mr. Google, Cara Mengawal Kemarahan, anda akan temui pelbagai artikel yang menceritakan mengenainya. Daripada pendekatan Islami hinggalah nasihat kaunseling. Maka, tidak perlulah saya mengulanginya lagi. Saya hanya berhajat untuk menceritakan sedikit tips untuk mengatasi rasa marah ini apabila ianya bertandang. Boleh jadi anda sudah pun mempraktikannya, dan boleh jadi juga ianya sesuatu yang baru untuk anda.


Sebelum itu, terima kasih saya ucapkan kepada 2 orang yang berjaya membuat saya marah atas kesilapan mereka, sehinggakan saya berjaya menemukan cara yang agak praktikal ini untuk diri saya bagi mengawal rasa marah ini. Ikuti langkah-langkah berikut:-


1. Apabila makhluk berkenaan secara rasminya telah membuat anda berasa marah, maka sudah tentunya kemendidihan darah anda mencapai tahap dimana suhunya boleh membuatkan kuman-kuman mati.


2. Maka ketika itu, sila tekan butang PAUSE dengan membaca Ta’awuz (Aku Berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang direjam). Banyak kali! Langkah ini merupakan langkah yang sukar, kerana ibaratnya seperti menahan gunung berapi yang ratusan tahun tidak meletus daripada memuntahkan lavanya. Namun, adakah ia praktikal? Ya…sangat praktikal, jikalau tidak, masakan Nabi s.a.w bersabada:-


“Sesungguhnya aku akan ajarkan satu kalimah yang kalau diucapkan, akan hilang apa yang ada padanya (marah). Iaitu sekiranya dia mengucapkan: Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam.”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).


3. Baiklah, langkah seterusnya, carilah apa-apa perkara yang dapat membuatkan anda sejuk seperti air. Gauli air tersebut dengan tubuh anda. Cara yang paling afdhal adalah seperti yang dinyatakan pada hadis sebelum ini iaitu dengan berwuduk.


Disebabkan 2 orang yang membuat saya marah itu, benar-benar cemerlang dalam menjalankan misi mereka. Maka, saya berkeputusan untuk menggauli air bukan sekadar wuduk, malah saya terus mandi! Hehe~ Oh ya..jika anda mahu mandi juga, pastikan sebelum melangkah masuk ke bilik air, bacalah Doa Masuk Tandas. Hal ini bagi memastikan tiada syaitan-syaitan ‘tandas’ yang mengambil alih tugasan syaitan terdahulu selepas anda menghambat mereka menggunakan Ta’wuz. Ok?


4. Kemudian, semasa diri anda sedang menurun suhunya digauli air itu, (melalui berwuduk @ mandi). ‘Refresh’ memori anda, imbaulah kembali 2 perkara:-


i. Kebaikan makhluk yang membuat anda marah itu. Renungi kembali setiap kebaikan yang pernah dilakukan oleh makhluk itu, pengorbanan yang pernah dibuat oleh makhluk itu. Detik-detik kesanggupan makhluk berkenaan bersusah payah demi anda. Penat lelah yang dilalui kerana anda.


ii. Kesalahan yang pernah anda terlanjur lakukan kepada makhluk tersebut. Kita bukan manusia yang sempurna, maka tentunya ada kesilapan yang pernah kita lakukan. Tidak terlepas kesalahan yang dilakukan kepada makhluk tersebut. Kenang kembali betapa besarnya kesalahan anda, namun tetap jua dimaafkan oleh makhluk tersebut. Kalau tidak pun kepadanya, ingatlah kembali betapa banyaknya kesalahan anda kepada makhluk-makhluk lain, lebih-lebih lagi kesalahan anda kepadaNYA. Barulah anda sedar bahawa fitrah manusia ini ‘berputar’. Adakala kita melakukan kesalahan pada yang lain, dan adakala orang lain melakukan kesalahan kepada kita.


5. Selesai? Sekarang, barulah anda menetapkan apakah tindakan selanjutnya yang anda akan lakukan kepada makhluk tersebut. Fikirkan dan pertimbangkanlah dengan baik. Gunakan prinsip ‘Sharpen The Saw’ (7 habit highly effective people – Stephen Covey) sebaiknya. Pastikan langkah yang anda pilih membawa kesan positif kepada makhluk tersebut, bimbang..jika tersalah langkah bukan sahaja boleh membawa kesan yang negatif terhadap jatidiri makhluk itu, malah memberi kesan yang buruk kepada perhubungan kalian.


‘Marah kerana Sayang’. Disebabkan kita menyayanginya, maka kita marahi dia supaya tidak mengulangi perkara yang sama. Fikirkan kaedah marah yang terbaik untuk memperbetulkan kesilapannya. Rasionalkan tindakan kita, jangan biarkan amarah menguasai keputusan. Syaitan bertepuk tangan pabila melihat kita berbalah dengan menggunakan wazan (timbangan) nafsu, sudahlah hati sakit, kebenaran pula tidak dapat dicapai.


Adalah lebih baik, sebelum membuat keputusan bagi memberi ‘didikan’ kepada makhluk itu, anda dahului dengan solat sunat dua rakaat, memohon petunjuk Ilahi. Kita menilai atas pertimbangan kita, si manusia Jahil, tapi Allah s.w.t lebih mengetahui segala-galanya.


Alhamdulillah, inilah antara Ibrah yang dapat saya ambil, apabila kedua-dua orang itu membuat saya marah tempoh hari. Selamat Mencuba! ^_^


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang marah.”

(Hadis riwayat Imam Ahmad)


P/S;


: Masih berbaki hanya beberapa hari sebelum saya menamatkan PRAKTIKUM 3 di S.K Beladau Kolam. Ustaz Ariff yang garang sudah bertukar menjadi Ustaz yang lemah lembut. Hehe~ Anak-anakku, ustaz mohon maaf atas segala ketelanjuran ustaz ye.


: Menjelang beberapa minggu selepas ini, kami akan menempuh peperiksaan, doakan kami semua supaya NAJAH insya Allah. ^_^


: “Orang” yang saya sebutkan tu anda ke? Hehe~ Jangan risau…kalaupun anda, saya telah memaafkannya. Peace No War! =P

4 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

sifat ini membeku pd diri stiap org, ada ketikanya bekuan ini akn mencair..MARAH krana syg 1 ungkapan dan tndkn yg trbaek, hnya prlu mlht sahaja uslubnya yg ssuai kpd stiap indvdu, slalunya sukar utk mnntukn cra ssuai bg stiap insan, nmun cra yg trbaek mmbuahkn KESAN yg selamanya trpahat d hti2nya..insyaAllah..

renungan brsama, trskn prjuangan Ust Arif~ (^_^)

Tinta Al-Murabbi said...

aiwah~ nta mmg terkehadapan dlm memberikn komen dlm blog ana~ (walaupon sbnrnya isi blog ana ni boring)hehe~

a full honour to you akhi..Syukran =)

Marah, xsemestinya mata perlu terbeliak, suara perlu melenting, urat perlu timbul, muka perlu merah, kata kesat perlu berhambur..

Marah boleh jadi hanya dgn suara biasa namun kata2 menusuk kalbu, boleh jadi dgn muka tersenyum,dan lebih hebat marah juga boleh jadi hanya dengan DIAM kan?

kata Nabi s.a.w:-
"Apabila kamu marah, maka hendaklah kamu DIAM"

Indeed of finding the best way to xpress angry to the others, there is a need for us to know how others express their angry to us.

Wallahua'lam~ (^_^)

Anonymous said...

Baguslah, dah pandai kawal marah.

Moga pengamalannya lebih tergambar jelas berbanding penulisan.

Semoga terus thabat dengan apa yang telah dicatatkan di dalam blog ini.

Tinta Al-Murabbi said...

insya Allah~ Allahumma Ameen..Sama2 lah kita ambil iktibar (^_^)