Sunday, November 2, 2008

Ibarat Bermain Ragbi...

Hampir 7 bulan saya ditaklifkan sebagai Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar Islam @ Ketua Exco Kerohanian dan Moral. Bermakna hampir 7 bulan jugalah saya ditindan oleh batu besar yang bernama tanggungjawab. Ke hulu ke hilir dengan ‘batu’ tersebut mengurniakan kelelahan yang amat sangat. Suatu tanggungjawab yang datang dengan amanah itu tidak disambut gembira oleh hati ini. Menyedari yang datang itu suatu ‘bala’ tidak dipinta, apatah pula untuk diharapkan.

Tatkala, diri ini keluar mengerjakan umrah di tanah suci Makkah, nama diusul oleh rakan seunit untuk bertanding dalam pilihan raya. Sedikit kesal, terasa seolah dipermainkan. Sekurang-kurangnya, maklumkanlah pada tuan empunya diri mengenai perkara sepenting ini. Namun, biarlah…perkara telah berlalu dan telah pun dilabel ‘sejarah’. Seusai watikah perlantikan jawatan, method dakwah mula mencatur strategi kerana bak kata pepatah arab “Waktu ibarat pedang, jika kamu tidak memotongnya, maka ia akan memotongmu”. Bermula dengan apa? Sudah tentu dengan menyusun sebuah organisasi. Mana mungkin, mampu dilakukan segala kerja dengan kudrat yang sekeping ini? Bermula dari pensyarah penasihat, diteruskan kesinambungan dengan melantik 6 orang ahli majlis tertinggi dan menubuhkan 7 buah lajnah. Nah, sebuah Tanzim telah terbentuk. 20 orang kesemuanya. Terbina untuk memikul bersama sebuah ‘batu’, tuntutan dari yang ESA.

Tempoh 7 bulan bersamaan 210 hari bukan suatu tempoh masa yang pendek, penuh jam kredit untuk melengkapkan sebuah semester bukan? Banyak pengalaman dan penderitaan yang terkutip sepanjang perjalanan. Pahit, manis, masam dan masin semuanya ditelan sebagai syarat pencukup rasa bagi menghasilkan ‘resepi’ kenangan perjuangan yang hebat. Diri yang hina ini, mohon agar api dakwah terus membara dan menyala sepanjang hayat. Kata Imam Al-Ghazali:- “ Jika kamu tidak disibukkan dengan urusan agama Allah, maka kamu akan berada dalam kemaksiatan”

Maka, diri ini bimbang jikalau kemaksiatan mula mendominasi usia muda yang sepatutnya diabdikan kepada Rabbul ‘Izzati. Sengaja ‘menyibukkan diri’ dengan segala macam program di dalam atau luar IPKT. Sama ada meng ‘program’ kan muslim lain, ataupun meng ‘reprogram’ diri sendiri. Kedua-duanya sama penting, perlu ada keseimbangan antara satu sama lain. Namun, sangat merisaukan saya, dalam keadaan aktif bergerak itu, saya terabai dan terlepas pandang mana-mana pendapat atau teringkar mana-mana arahan dari pensyarah penasihat. Tidak terlepas juga kebimbangan saya andai terkasar bahasa atau terlepas kata dalam menuturkan arahan kepada rakan seperjuangan.

Apa yang termampu dari insan cuai dan leka ini, hanyalah pohonan maaf dan kesalan yang amat sangat. Tertuju khas kepada Ustaz Ismail Yusof (KJ JAPIM), Ustaz Mohd. Nor Jusoh, Ustaz Syed Hasan, Ustaz Sabawi, Tn. Haji Ahmad Zahari Omar dan untuk kesemua pensyarah penasihat MPPI. Anak muda yang berkhidmat ini tahu, PASTI ada yang terkecil hati. Keasyikan berpersatuan ini kadang kala melupakan adab dan tata susila si pejuangnya. Harapannya, pohanan maaf ini diterima dengan hati yang terbuka. Anggaplah diri ini ibarat insan buta yang masih ‘teraba-raba’ mencari tongkat panduan. Bantulah si buta ini menyeberangi sebuah jalan yang teramat sibuknya.

Buat rakan seperjuangan, maafkan diri ini andai ‘suis’ komunikasi yang baik antara kita gagal dipetik. Terkadang arahan terpancul pada waktu dan tempat yang tidak sesuai. Mungkin lagakku seperti bos mengarah perkerja, walhal, pekerja dibayar gaji, kalian semua kerja secara free. Namun, kerjamu itu bukan untuk saya, ianya untuk Allah dan RasulNYA, agar dapat dibawa bekal menghadap si Tuhan yang bakal bertanya di Yaumul Qiamah kelak.

Kalau ada khilaf pendapat antara kita, jangan di ‘kurap’ kan dendam di dalam hati. Ketahuilah, dalam mana-mana persatuan@gerakan sekalipun, setiap kali ‘persidangan’ atau ‘muktamar’, pasti ada yang menghentam, bukan menjatuhkan, namun untuk teguran dan kritik demi kematangan masa hadapan.

Ibarat bermain ragbi, kita sepasukan, sedang hebat menggempur kubu lawan, mencari ‘touchdown’ dalam ‘hut’ demi ‘hut’. Secara tidak sedar kita ter ‘siku’ perut dan ter ‘terjah’ kaki rakan sepasukan. Sengaja atau tidak, pulangkan pada niat empunya diri. Namun, perlu diketahui itulah lumrah permainan, antara tersiku atau disiku, sama ada diterjah atau menerjah. Apa yang penting, itu wajib ditelan sebagai pejuang. Bak kata Ustaz Hasrizal Abd. Jamil, ujian itu bukan sahaja dari musuh taghut yang dihadapi, namun, ia juga datang dalam keadaan yang tidak disangka. Mengapa? Kerana medan perjuangan kita amatlah luas, sama juga luasnya dengan ujian yang bakal kita hadapi.


'KAMI' dalam lawatan ke IPTKL

ibnu_dzulhefli / 2 Zulkaedah 1429 /9.35 mlm

3 comments:

fItRiNa said...

ustaz,
terkedu seketika membaca entry kali ni...
sabarlah... dalam setiap perjuangan pasti ade mehnah yang melanda...
tapi aku kagum gak dengan ko...
teruskan perjuangan...
mohon didoakan untuk aku jugak...
mdh2an aku juga akan tabah setiap kali dugaan melanda...

p/s: heh, gi wat umrah tak bg tau pon... camni la kawan... melepas ak nak kirim list doa... haila...

Tinta Al-Murabbi said...

hmm..xde ape nk dikagumkan dari diri yg srba kekurangan ini~

sori wey..seigt ak..dah pohon maaf pada semua dlm FS..

neway..insya Allah..thn dpn doakn ak gi HAJI plak~ aa..list la pnjg mane doa tu ye..Allahumma Ameen..

fItRiNa said...

ade ke?
x perasan pon...
xpela... hang pon da pegikn [da blik pon]
insyaAllah... mdh2an tercapai hajat pi haji...
nnt jgn lupe remind ak sebulan sblm bertolak...
senang nk kirim doa2 nye...

p/s: bestnye nk g haji...[terkenang kenangan 2 thun lps... bile lg dapat ku jejak Al-Haramain?/]