Sunday, July 26, 2009

Ahlan Wasahlan!

Alhamdulillah…baru-baru ini IPGM Kampus Dato’ Razali Ismail telah menerima sejumlah besar ‘warga’ baru yang datang dari seluruh pelusuk negeri. Seramai 264 orang pelajar telah mendaftar dan secara rasminya bergelar ‘Guru Pelatih’. Pada hari pertama pendaftaran mereka pada 13 Julai 2009 baru-baru ini saya dan rakan-rakan sekelas telah ditugaskan untuk mengawal lalu lintas dan menjaga parking bagi megelakkan kesesakan memandangkan pelajar-pelajar baru ini rata-ratanya akan datang mendaftar bersama keluarga dengan menaiki kereta. Suatu tugas rasmi bagi mereka yang menyertai unit beruniform ‘Kadet Remaja Sekolah’. Lantaran letihnya berdiri sambil berbumbungkan terik mentari itu telah membuatkan uniform yang dipakai itu lencun dengan deraian peluh, namun demi meraikan adik-adik baru itu, kami sanggup. (Walaupun, sepanjang tugasan itu saya terdengar juga keluhan dan rintihan ahli KRS =)


Oh ya..sepanjang Minggu Pengurusan Pelajar Baru (MPPB) kali ini, saya kurang melibatkan diri berbanding MPPB tahun lepas dan dua tahun lepas, sekadar menjadi AJK bawahan yang menurut arahan sang ketua. Berada dalam keadaan MENGARAH dan DIARAH banyak bezanya, saya dapat rasakannya memandangkan tahun sebelum ini saya bertindak sebagai Ketua dan sebahagian daripada Jawatankuasa Perwakilan Pelajar. Tahun ini? Terasa seperti mahu ‘berehat’...samaada terus PENCEN atau mengambil CUTI nanti saya pohon istikharah. Kecil atau besar peranan kita biar Allah s.w.t yang tentukan, kerana apa yang jauh lebih beerti daripada itu keikhlasan kita berkhidmat kepadaNYA.


Syabas dan tahniah saya ucapkan kepada adik-adik kerana bakal menerima tarbiyyah seorang GURU. Menjadi seorang GURU bukanlah mudah kerana untuk menjadi seorang GURU PELATIH pun sudah agak payah. Anda perlu bersedia untuk menerima sebuah tatacara/disiplin hidup yang tidak diterima oleh kebanyakan rakan anda di universiti lain. Saya namakan ia sebagai ETIKA GURU. Bayangkan, anda perlu memakai tie, berkemeja lengan panjang serta ber’tuck’ in, berseluar slack, berkasut hitam sepanjang waktu kuliah sedangkan rakan anda di IPTA/S boleh sahaja mengenakan t-shirt round neck bersama sehelai seluar jeans yang ‘stylo’ untuk ke kelas! Lagi, ketabahan anda untuk menghadiri perhimpunan pagi seawal jam 7.30 pagi setiap hari, tentunya membuatkan diri anda terasa kembali ke alam persekolahan. Namun, itulah hakikatnya! Anda bakal bertugas di SEKOLAH! Lihatlah segala peraturan itu sebagai sebuah disiplin pembentukan diri ke arah sebuah perkerjaan yang sememangnya memerlukan peraturan itu untuk dijadikan sebuah rutin dalam hidup anda. Pakaian sekemas itu dan ‘PUNCH CARD’ seawal itu semuanya adalah wajib bagi seorang guru. Ya...tentunya jiwa remaja anda memberontak untuk bebas dari ‘kekangan’ ini, tapi apa yang perlu anda ketahui ialah jiwa remaja itu bukan DIMATIKAN tetapi ia sedang DIHIDUPKAN ke arah fasa kematangan yang baru. Itulah fasa kematangan seorang GURU.

Saya pasti, saat menerima tawaran untuk ke IPGM puluhan ucapan tahniah dan syabas anda terima dari sanak saudara, rakan taulan atas kecemerlangan itu. Mana tidaknya, daripada 60 000 permohonan untuk ke IPGM hanya kira-kira 8 000 sahaja yang diterima masuk. Barangkali, dalam keterujaan ini, ada dikalangan mereka melakukan majlis kenduri kesyukuran sambil menjamu penduduk sekampung. Tumbang seekor kerbau mungkin? =)

Sengaja saya bawakan dalam Tinta Al-Murabbi kali ini, bagaimana jika tawaran itu kita lihat dari sudut yang berbeza?

Mari kita imbas kembali saat-saat sewaktu Nabi Muhammad s.a.w menerima kerasulan. Usai menerima wahyu pertama dalam keadaan takut dan menggigil, baginda meminta Siti Khadijah supaya menyelimutkannya. Selepas beberapa ketika...nabi terlelap.

Pulang sahaja dari bertemu Waraqa Bin Naufal, dilihatnya Muhammad s.a.w masih tidur. Dipandangnya suaminya itu dengan rasa kasih dan penuh ikhlas, bercampur harap dan cemas.

Dalam tidur yang demikian itu, tiba-tiba ia menggigil, nafasnya terasa sesak dengan keringat yang sudah membasahi wajahnya. Ia terbangun, manakala didengarnya malaikat datang membawakan wahyu kepadanya:

"Wahai orang yang berselimut! Bangunlah dan sampaikan peringatan. Dan agungkan Tuhanmu. Pakaianmu pun bersihkanlah. Dan hindarkan perbuatan dosa. Jangan kau memberi, kerana ingin menerima lebih banyak. Dan demi Tuhanmu, tabahkan hatimu." (Al-Mudatstsir:1-7)

Siti Khadijah memandang Rasulullah s.a.w dengan penuh rasa kasih sayang, ada rasa sayu di hatinya. Didekati baginda perlahan-lahan seraya dimintanya, supaya kembali tidur dan beristirehat.

"Waktu tidur dan istirehat sudah tiada lagi, Khadijah," jawab baginda. "Jibril membawa perintah supaya aku memberi peringatan kepada umat manusia, mengajak mereka, dan supaya mereka beribadat hanya kepada Allah. Tapi siapa yang akan kuajak? Dan siapa pula yang akan mendengarkan?"

(Secebis petikan dari ‘Sejarah Hidup Muhammad s.a.w’ – Muhammad Husain Haekal)

Baiklah, jika diperhatikan, nabi juga menerima sebuah TAWARAN untuk menjadi seorang RASUL. Cumanya, tawaran ini tanpa pilihan, sewajibnya ia diterima sebagai utusan umat sekalian alam. ‘Pendaftaran’nya berlaku apabila Rasulullah s.a.w dipeluk erat Jibrail a.s untuk menerima wahyu pertama baginda di Gua Hira’. Bergelar Rasul Allah bukan suatu perkara yang mudah. Ia bukan sekadar sebuah gelaran malah ia datang bersama sebuah tanggungjawab dan amanah yang berat. Menyebarkan dakwah Islamiyyah di tengah-tengah kejahilan tegar masyarakat Arab ketika itu memerlukan kekuatan dari segala aspek. Sudah tentu, insan mulia bernama Muhammad s.a.w itu tahu bahawa cabaran yang digalasnya bukan calang-calang, ia menuntut sebuah pengorbanan yang maha besar. Apa yang menjadi galang ganti kepada pengorbanan menyebarkan kalimah Syahadah itu ialah harga sebuah kesenangan dan kemewahan dunia. Segala-galanya harus diketepikan apabila ia bertembung dengan tuntutan dari yang Maha Esa.

Adik-adikku sekalian, dalam menerima tawaran kenabian itu, langsung tiada ucapan TAHNIAH daripada ALLAH s.w.t! Jika tawaran yang anda terima datang bersama kos pengajian yang percuma dan elaun yang bernilai ribuan ringgit, namun tawaran yang Rasulullah s.a.w terima itu datang bersama PENARIKAN sebuah kesenangan dan kemudahan dunia! Rasulullah s.a.w yang sedang beristirehat diarah bangun oleh Allah s.a.w dalam wahyunya. Walhal, jika dibandingkan tawaran KEGURUAN dengan tawaran KENABIAN, sudah pasti tawaran KENABIAN itu punyai nilaian yang tidak terjangkau harganya.

Koreksi diri sedalam-dalamnya, apakah kita sudah bersedia untuk menerima tanggungjawab dan amanah sebagai seorang pendidik. ARKITEK BANGSA seperti kita ini memerlukan perincian dalam setiap tingkah laku kerana kita adalah Qudwah yang amat mempengaruhi minda dan tindak tanduk murid. Jatuh bangun sebuah generasi terpikul atas bahu kita. Jangan dipandang segala kemewahan yang diterima andai bertugas sebagai seorang guru, tetapi lihatlah tanggungjawab dan amanah yang perlu ditelan demi merubah generasi hari ini kearah generasi yang berada dalam keredhaanNYA!

3 comments:

Anonymous said...

salam...
urmm...entry kali ni panjang n melaret sangat. walaupun banyak point yg berguna dalam artikel ni, tapi x larat nak baca..hehe

p/s: maaf yer.. ni komen jujur dari si pemalas~

Tinta Al-Murabbi said...

hoho..komen itu di terima dari hati yg tulus ikhlas~ =P thanx..entri ini adalah luahan hati dan pengharapan kepada adik2 baru~ wee~

Atikah Nur Dzulkhefli said...

with great power comes great responsibilities!!!