Thursday, October 29, 2009

Selamat Ulang Tahun Tinta Al Murabbi!

Alhamdulillah…Syukur ke hadrat Ilahi, sedar ataupun tidak, sudah pun setahun usia Tinta Al Murabbi ini. Bermula 27 Oktober 2008 sehinggalah kini 29 Oktober 2009, Allah s.w.t dengan kudrat dan inayahnya masih mengurniakan ilham kepada saya untuk terus istiqamah menggemburkan tulisan di alam maya ini. Sungguh, tidak sedikit pun saya niatkan setiap daripada tulisan saya itu melainkan untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t.

Saya memilih genre dakwah Islamiyyah sebagai tunjang utama penulisan saya berdasarkan rasa tanggungjawab sebagai seorang Muslim, serta bersandarkan hadis Nabi Muhammad s.a.w iaitu “Balligh ‘anni walau ayah” (Sampaikan daripadaku walaupun sepotong ayat). Ya…saya bercita-cita mahu menjadi Murabbi yang tidak jemu MEMBERI. =)

Meskipun ianya tidaklah sehebat dan seindah penulisan di Zaharuddin.net, Saifulislam.Com, episodperjuangan.blogspot, rijal82.blogspot, genta-rasa.com dan lain-lain, namun sekurang-kurangnya saya punyai mesej untuk dinilai oleh sidang pembaca. Saya mahu susur galur pemikiran saya ini terbina dengan kritikan serta hujah dan bukan hanya ‘syok sendiri’. Atas sebab itu saya sangat menghargai mana-mana komen yang hadirnya bukan sekadar untuk memuji tetapi juga untuk mengkritik secara beradab dan sopan.

Inspirasi ini bermula dengan bacaan secara kurang komited terhadap Saifulislam.Com, kadang-kadang baca, kadang-kadang tinggal dan ianya mula meletus apabila menghadiri sebuah pertemuan antara HAMIP di IPIS bersama Ustaz Syaari Bin Abdul Rahman. Beliau banyak menggalakkan kami sebagai bakal guru untuk menjana minda melalui penulisan di blog.

Sidang pembaca…doakan saya agar terus tegar di jalan ini. Jalan yang menuntut hanya gerakan jari untuk menaip demi sebuah keredhaan Allah s.w.t, kerana saya tahu saya masih lagi tidak mampu menghunus senjata segagah Salahuddin Al-Ayubi dan Muhammad Al-Fateh di medan peperangan.

2 comments:

na's said...

slamat ulg thun...da lame jugak ko bgiat dalm bdang pnulisan ni..

محمد حذوان بن حميدان said...

selamat ulang tahun.. (^_^)