Saturday, November 29, 2008

Kisah Seorang Guru Atheis

Maka tersebutlah kisah seorang guru sekolah rendah yang telah memegang fahaman Atheis (tidak mempercayai wujudnya tuhan). Suatu hari, sebelum memasuki kelas dia dilihat duduk termenung di balkoni sebelum memasuki kelas tahun 1 Aktif. Dia sedang berfikir cara dan pendekatan yang paling sesuai untuk menyedarkan murid-muridnya mengenai ketidak wujudan tuhan di muka bumi ini. Dia mahu meletakkan anasir buruk dalam pemikiran muridnya meragui kewujudan tuhan. Perah punya perah keringat otaknya itu, maka muncullah suatu idea yang agak rasional dan mudah pendekatannya. Dia tersenyum kambing lantas terus menuju masuk ke kelas tahun 1 Aktif itu.

Seusai ucap selamat diberikan oleh seluruh isi kelas. Guru itu memulakan pengajaran dengan membawa set induksi yang telah difikirkan sebentar tadi. Dikeluarkan sebatang pen dan ditunjukkan kepada murid-muridnya. Diangkatnya dengan agak tinggi agar semua murid dapat melihatnya.

Guru : Murid-murid, cikgu nak bertanya, apakah benda ini?

Murid : Sebatang pen!

Guru : Bagus! Dia wujud kan dihadapan kamu?

Murid : Wujud!

Guru : Ha…ianya wujud kerana kamu nampak ia.

Terukir sekuntum senyuman penuh makna. Lalu disorokkan pen itu ke dalam poketnya.

Guru : Ha…sekarang kamu nampak tak pen tu?

Murid : Tak!

Guru : Maknanya pen tak….?

Murid : Tak Wujud cikgu! Pen tidak ada!

Guru : Pandai kamu semua! Baiklah..sekarang cikgu mahu kamu semua cari di sekeliling nampak di mana-mana adanya Tuhan?

Murid-murid pun mulalah mencari-cari disekeliling mereka untuk mencari ‘objek’ tuhan!

Guru : Kamu semua percaya tuhan kan? Carilah dimana-mana, bawah meja ke? Diluar tingkap ke? Tak pun didalam tong sampah barangkali?

Sudah puas murid-murid mencari namun tidak jumpa juga ‘Tuhan’ yang dimaksudkan.

Murid : Penatlah cikgu! Tak nampak pun tuhan?

Cikgu : Tak jumpa ke? Ha…kamu tidak nampak pun kan tuhan tu dimana-mana? Maknanya….tuhan itu tidak….?

Murid : Tuhan tidak wujud cikgu! Tuhan tidak ada cikgu!

Guru tersenyum puas, akhirnya dia berjaya memasukkan keraguan biarpun dalam keadaan yang sedikit dan simple.

Tiba-tiba, seorang murid angkat tangan, Ariff namanya.

Guru : Kenapa kamu angkat tangan Ariff?

Ariff : Saya nak tunjukkan sesuatu pada semua.

Guru : Baiklah, kamu boleh ke hadapan.

Dia berdiri betul-betul bersebelahan dengan cikgunya.

Ariff : Kawan-kawan nampak tak cikgu di sebelah saya?

Murid : Nampak!

Ariff : Baiklah…sekarang saya nak kawan-kawan cari dimana letaknya otak cikgu?

Murid : Mana nampak lah ariff!

Ariff : Haaa…kamu tak nampak ya? Saya pun tak nampak! Maknanya…cikgu tidak ada…?

Murid : Cikgu tidak ada otak! Otak cikgu tidak wujud!

Ariff : Pandai kawan-kawan saya! =)

Guru tersebut merah padam mukanya menahan malu, terus keluar dari kelas. Aii..cikgu! ingatlah Allah Laisa Kamislihi Syaiun!

Thanx to Bro Shah Kirit for this story! FCR @ MMU.





4 comments:

who_yDa said...

best~

Tinta Al-Murabbi said...

thanx!

Anonymous said...

salam...

simple tp pnuh mkna,
sbg pndidik kna ajr bdk2 ngn ilmu yg btul, manfaat, klu x mmg ckg xde otak!

Anonymous said...

bagus teruskan menulis blog..keep up ur good job...ken salam kat kawan2 baru n lame ...:)