Tuesday, December 30, 2008

Reunion 10th Generation Of Tahfiz (ITQAN) 27 & 28 Disember 2008

Terasa sengal seluruh tulang temulang badan, mahu saja rasanya melelapkan mata di dalam Bas SKS KL ini, tapi andai saya tidur, tentu hanyut terlepas ke Puduraya!. Dan jika itu berlaku, tentu terlepas peluang saya untuk berdoa Akhir Tahun Hijrah bersama umi yang sedang menunggu di rumah. Biarpun LETIH yang ‘mengurut’ lenguh di bahu, namun hati terasa puas yang amat sangat. Puas bergurau senda, puas bergelak ketawa, puas berendam di kolam, puas melepas rindu yang terbungkam pada sahabat yang sudah sekian lama tidak berjumpa. Reunion kami di Port Dickson baru-baru ini bagaikan UBAT yang melegakan kesakitan ‘rindu’ pada diri masing-masing. Mana tidaknya, sejak berpisah tahun 2005, hanya ‘Aidilfitri’ yang menyatukan kami, selepas itu, komitmen lain pula yang sering mendampingi diri masing-masing.

Biarpun hanya 9 orang sahaja yang dapat menyertai kami dari jumlah keseluruhan 13 orang, namun Reunion ini tetap meriah. Meriah dengan perkongsian gelak tawa dan cerita-cerita lucu. Tentu tidak terlepas jika ada modal humor yang diketengahkan, jawabnya berderailah ketawa kami. Senak perut dibuatnya! Masih terngiang lagi hilai tawa itu di telinga ini.

Letih main bola sepak pantai rupanya!

Sesungguhnya, ikatan ukhwah yang terbina tujuh tahun lamanya itu, menyimpan seribu satu memori yang tidak pernah luput dari ingatan kami. Bila dikenang kembali zaman itu, pasti sebuah senyuman yang terukir dibibir. Ada yang manis, gembira dan ada juga pahit, sedih, tapi andai digumpal pasti mengimbau sejarah lampau yang terpahat di hati. Saat didenda bersama oleh ustaz kerana tidak tasmi’, saat lari mencanak ketika ‘FLY’ kami terkantoi, saat disebat secara ‘berjemaah’, saat meng’amah’ junior dengan istiqamahnya, saat berkongsi makanan pabila lapar, kenangan itu, andai disenarai tentu menjela panjangnya. 13 ‘budak’ lelaki ini, masing-masing membawa pelbagai ragam tersendiri, cerita dan latar belakang yang tersendiri. Perbezaan itulah yang melengkapkan kami sebagai generasi ke 10 ITQAN.

Sunset view!

Sahabat, air yang dicincang takkan putus. Hari ini kita berukhwah, kita akan terus berukhwah. Bak kata Hafiz a.k.a Sheng, ‘Kita kawan sampai mati rip!’. Harapnya ia kekal begitu. Cuma pesan saya, kita kelak pergi merantau mencari haluan masing-masing, ke Mesir, ke Jordan, ke Maghribi, ke UKM, ke USIM. Tatkala itu, masa dan jarak jadi alasan, jangan dilupa sahabat yang pernah digenggam erat tangannya ini. Masa bakal berlalu tanpa kita sedari, hari ini bergelar Bujang, esok Tunangan orang, mungkin lusa Suami orang. Ketika itu, perkataan ‘sibuk’ mudah sahaja disebut menggantikan ukhwah kita. Tolong ya akh..jangan biar itu berlaku!

Sementara menunggu..

Sahabat, percayalah bahawa bukti kasih dan sayang seorang rakan bukan hanya pada keperihatinan kebajikan, pada kenangan pahit manis yang dikongsi bersama, pada pengorbanan fizikal yang dihulurkan sahaja namun bukti kasih dan sayang juga dinilai pada betapa ringan mulut dan tangan bertindak menegur kemaksiatan @ kejahilan yang dilakukan oleh sahabatnya! Kita telalu menyayangi sahabat, sehingga tidak sanggup meninggalkan mereka terkapai di Neraka Jahanam kelak. Terlalu menyayangi sahabat hinggakan ketakutan kita pada azab Allah diterjemahkan dengan teguran pada teman yang amat kita sayangi! Biarpun, kita tahu, kalau-kalau teguran itu mampu mengeruhkan persahabatan kita dengannya. Sungguh! Saya menilai seorang sahabat bukan dengan pujian namun dengan teguran yang mampu diberikannya.

BBQ Time!

Sabda Rasulullah s.a.w yang menyatakan:“Sesiapa yang Allah ingin kurniakan kebaikan kepadanya nescaya Allah mengurniakan kepadanya seorang teman setia yang salih, jika sekiranya dia terlupa (lalai) dia menolong memberi peringatan dan apabila (temannya itu) memperingatkannya ia akan menolongnya”. Jika benar kita bersahabat atas dasar iman, maka adakah DIAM menjadi pilihan tatkala melihat sahabat melakukan maksiat? Sudah tentu tidak! Maka, lahirkanlah kasih sayang mu dengan teguran berhemah dengan apa cara sekalipun.

P/S: This entri dedicated to all my fellow friends too!

6 comments:

Anonymous said...

wah cerite sahabat bijeng je? senior yg ensem ni xmasuk? har2 gurau2 je tp mmg best blognih..klu de jeki nak gak join ahaks...teruskan mem"BLOG" he2
idup arip

Tinta Al-Murabbi said...

adeyh..kalo senior yg ensem ni masuk..jatuh la saham junior yg kurng ensem ni..hehe..anyway..syukran~

fItRiNa said...

touching je en3 kli ni...
best tu ble reunion...
so, inche ariff, habis dah melepas rindu?? =D
salam maal hijrah...
selamat memulakan semester baru ye...

bittaufiq wannajah

cik putri said...

bestnya....kdg2 bile kita ingat kembali wakt sekolah dulu,itu lah pengalaman yg paling menyeronokkan...tapi mase pantas berlalu...kita tak boleh jd mcm dulu cuma kenangan yg mengingat kan kita...huhu..

Endofday said...

cheish..
time den xdo xnak lak buat reunion kan..kat pd lak tu
jelse2...korg dok mane kat pd?
asal xdok umah aku..kosong beb

Tinta Al-Murabbi said...

muahaha..mmg sngaje nk bg ko jeles..xdela..reunion ni pon..sbb bdk2 ni da nk fly thn ni..so ssh da nk jmpe pasni..xpe2..nnti bdk2 ni kek mosir ko buat la reunion..pastu..inform kek den..sbb eh..den ado cito2 nk travel backpack g mesir ni..hahaha..amcm?bkn xnk duk umah ko..kteorg siap bermlm free di Tiara BeacH RESORT haha..konpem lg bes dr umah ko~ haha