Tuesday, January 13, 2009

Apa yang kau mampu?

Menatap akhbar Berita Harian hari ini, diri terasa betul-betul dipengaruhi oleh perasaan marah yang amat kuat. Setiap kali menatap gambar-gambar saudara se Islam kita di Palestin diperlakukan dengan zalim, bulu roma saya menjadi tegak dan darah saya mulai mendidih. Saya genggam buku lima saya erat-erat lalu dengan urat yang masih timbul di dahi, saya meneruskan bacaan. ‘Celaka kau Zionis!’ getus hati saya. Demi Allah! Mereka bangsa Yahudi, bangsa yang kita WAJIB gelarkan dengan gelaran ‘Bangsa Pelarian Seumur Hidup’. Rasulullah sendiri menjadi saksi bagaimana, kaum Yahudi Bani Quraizah diusir dari bumi Khaibar. Setelah kemenangan Islam dalam Perang Khaibar itu, tiada lagi bumi untuk mereka untuk di didiami apatah lagi untuk bergelar sebuah negara!

Gambar demi gambar saya tatap, tangisan, darah, bom silih berganti menterjemahkan betapa rakusnya si Yahudi membaham tubuh-tubuh yang tidak berdosa. Manusia jenis apakah mereka ini?? Diheret kanak-kanak dan wanita, dikumpulkan, lalu dikurung di dalam sebuah bangunan. Mereka bedil dengan hujanan peluru dan mortar bangunan itu sehingga tiada lagi yang BERNYAWA! Lagi, kanak-kanak kecil terpaksa mengangkat mayat ibu mereka sendiri untuk tempoh hampir 4 jam! Mencecah hampir 905 orang mangsa pembunuhan zalim ini, 400 daripadanya adalah kanak-kanak, warga Emas dan wanita! Dimana lagi logiknya alasan kita untuk TIDAK menggelarkan Rejim Zionis ini sebagai B.I.N.A.T.A.N.G?! Jelas sekali, Yahudi Laknatullah ini cuba melakukan penjajahan fizikal dan cuba meng’ghaib’kan Palestin dari Peta Dunia!

Saya menggaru kepala yang tidak gatal..pelik memikirkan dimanakah peranan pemerintahan negara-negara Islam lain, benua Timur Tengah yang majoritinya adalah beragama Islam! Di’buta’kan serta merta, ‘Kelu’ tanpa bicara. CUKUP! Sekadar sekatan minyak negara-negara Arab terhadap Amerika dan Israel sudah pun boleh mengkucar kacirkan ekonomi Amerika yang sudah pun berada di zon tenat. Lantas, serangan ketenteraan lumpuh kerana krisis kewangan yang kritikal. Perkara semudah ini mungkin mudah dengan hanya bicara, namun berat pada tindakan. Ya, saya akui berat pada tindakan, menghadapi kemungkinan yang membawa padah yang berterusan. Tapi, jikalau dibanding PADAH itu, dengan kezaliman dan penindasan Zionis terhadap Palestin selama lebih kurang 60 TAHUN. Masih samakah timbal baliknya??

Disinilah baru kita dapat lihat dengan jelas apabila fahaman ‘PATRIOTISME’ dan ‘NASIONALISME’ mula dijalarkan secara aktif dan melampau dalam pemikiran umat Islam masakini. Suatu kejayaan BESAR apabila BARAT telah meninggalkan ‘PARUT’ ini setelah era kolonial mereka berakhir pada negara-negara yang dijajah mereka. Lalu lahirlah, manusia yang bertopengkan syaitan seumpama Mustafa Kamal Atartuk, Anuar Sadat dan Jamal Naseer. Mereka selaku boneka, telah melancarkan penjajahan bentuk pemikiran sehingga mengenepikan soal Syara’. Lalu menanamkan ideologi BARAT untuk menterjemahkan Al-Quran dan Sunnah yang kononnya menjadi tunggak pemerintahan mereka.

Maaf, saya tidak mengatakan bahawa menyayangi negara (PATRIOTISME dan NASIONALISME) adalah sesuatu yang bertentangan dengan syara’, namun apabila kita mempraktikkannya dengan terlalu melampau dan taksub akan menimbulkan suatu sikap negatif iaitu terlalu mementingkan BANGSA dan NEGARA sehingga membelakangkan AGAMA! Terlalu mementingkan keamanan NEGARA sendiri, RAKYAT sendiri, sehingga kita lupa bahawa negara Islam lain juga merupakan Negara ALLAH, Rakyat ALLAH! Bukan MELAYU, ARAB, CINA, INDIA, PUNJABI menjadi ukuran Allah di negeri Akhirat kelak. Malah lebih dari itu adalah tahap KEIMANAN dan KETAQWAAN kita kepada ALLAH. Dengan kata lain yang lebih mudah = Mengagungkan PATRIOTISME hingga lupa JIHAD! Sudah tentu, tanggungjawab kita sesama MUSLIM lebih penting daripada tanggungjawab kita sesama BANGSA. Jangan kerana itu negara kau yang dibom, bangunan kau yang musnah, rakyat kau yang dibunuh, kita lupa bahawa ISLAM ialah agama dibina atas dasar KETAQWAAN bukan KEBANGSAAN!
Wahai umat ISLAM! Bangkitlah! Sedarlah!

Maksudnya: “Berpeganglah kamu pada tali-tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah.”
(Al-Imran: 103)

P/S: This picture has taken from bharian.com.my and segenihrubu3.wordpreess
: Maaf lama tidak update..kesibukan membelengguku~

3 comments:

Anonymous said...

urrmmm..
menentang guna ilmu, bukan nafsu...
sebab, makin kite cerca, caci, maki org kuffar ni, makin gemok la syaitan..
jadi..zahirkan kemarahan anda melalui tindakan sususalan bukan hanya sekadar api yang membuak-buak di dada...

1- doa, solat hajat, qunut nazilah
2- infaqkan harta kita utk membantu mereka
3- BOIKOT!!! [cuba sedaya mungkin utk x bergantung pd barangan mereka lg...]
NO more Mc D~ NO more KFC~ NO more Coca Cola~
4- update info palestine k!

-hayam-

Tinta Al-Murabbi said...

Thanx..akur dengan teguran ini..terasa amarah menguasai diri..Astaghfirullah~ namun bak kata Ustaz Zaharuddin gunakan segala ruang dan peluang untuk menzahirkan perjuangan anda~ cacian untuk melambangkan kehinaan untuk mereka..sebagaimana ALLAH khaskan kepada Abu Lahab dlm KALAMNYA...

Unknown said...

salam..
alhamdulillah, kesedaran dah dpt dilihat pada bnyk pihak.

Semangat Salahuddin telah mula meresap dalam lubuk hati paling dalam, pada setiap tubuh kita semua.

mohonkan berterusan sokongan ini.
sokongan daripada semua.
nilai kemanusiaan juga sebab2 non muslim sgt2 membantu kita..

salam ziarah