Monday, February 23, 2009

BijakSANA atau BijakSINI?

Teriknya! Terasa sinar matahari pagi ini seakan memancarkan cahayanya lebih daripada biasa. Duduk di atas pentas berhadapan Tok Guru dalam keadaan matahari yang memancar terik di belakang badan, membuatkan tubuh gempal saya ini mula mengalirkan titisan peluh. “Takpelah..nak salam dengan Tok Guru punye pasal..panas pun panaslah..” bisik hati saya.



Tuan Guru Nik Abdul Aziz seorang tokoh Menteri Besar yang mentadbir sebuah negeri bernama Darul Naim ini banyak menyentuh hati ini mengenai hakikat kepimpinan Islam yang sebenarnya. Perwatakannya, tutur katanya, penampilannya mampu membuatkan diri ini terkesima dan terkeliru pemimpin negara atau rakyat biasakah beliau ini? Serba serbi sederhana, malah..jika ditanya pada saya bahagian manakah dalam penampilannya yang boleh menunjukkan bahawa beliau seorang Menteri Besar, maka saya hanya mampu menggeleng memberi jawapan tidak tahu!

Kezuhudan beliau terhadap dunia meskipun bergelar seorang Menteri Besar, lantas membuatkan diri ini terasa jauh benar dari beliau, saya? Seorang manusia alpa, yang telah menghidap penyakit ‘Al-Wahnu’ sekian lamanya. Terkadang lupa bahawa Allah dan RasulNYA perlu dicintai lebih dari segalanya. Membelek-belek gadget sekitar diri; telefon bimbit, jam, kasut, baju, wallet, laptop..hmm..nampaknya..seolah-olah perkataan ‘Zuhud’ susah benar hendak melekat pada diri ini. Ya Allah..aku perlukan penyucian hati!



Kata Tok Guru “Ambo kalau ikutkan bulih jah, tuntut elaun rumah, elaun itu, elaun ini tapi ambo runsing kalau-kalau elaun itu sok Allah tanya di Padang Mahsyar kelak. Itu hok mu ko, hok rakyat? Manusia loni, keno bijakSANA jangan bijakSINI! Ore hok bijaksana, dio bijok blako tapi kalu ore bijaksini dio bijaksini jah.”

Sungguh, otak bahagian bahasa saya berkerja keras untuk ‘menterjemahkan’ setiap butir perkataan yang tok guru syarahkan. Namun bahagian ini yang paling saya jelas dan punya keberanian untuk disampaikan dalam Tinta Al-Murabbi. Loghat Kelantan ini membunuhku! Mujur, ada rakan berdarah Kelantan di sebelah yang sudi menjadi ‘DUTA’ penterjemah kepada saya. Terima Kasih Din! =)

Orang yang bijaksana, segala-galanya bijak, bijak merancang, bijak mentadbir, bijak mengurus, bijak bertindak, bijak itu, bijak ini. Namun, apa yang lebih penting daripada itu ialah orang yang bijaksana itu akan bijak sehingga ke SANA! Merancang untuk ke SANA, Mentadbir hingga ke SANA, Mengurus untuk ke SANA, Bertindak untuk ke SANA. Pendek kata, segala-gala yang dibuat untuk hari ini adalah bekalan untuk ke SANA! SANA? = Akhirat kelak wahai sang pembaca!

Berbeza dengan orang yang bijaksini. Hanya bijak merancang untuk di SINI, mengurus untuk di SINI, bertindak untuk di SINI, mentadbir untuk di SINI, segala-galanya adalah untuk di SINI! Sini tu adalah di Dunia yang fana’ ini sahaja! Oleh kerana itu, mereka dari golongan ini amat pendek akal fikiran mereka. Dan disebabkan ‘Mind Set’ seperti inilah manusia hari ini tidak segan silu melakukan kemungkaran dan maksiat! Mengambil rasuah, Berzina, serta pelbagai lagi amalan Ahli Neraka. Mereka menyangka dengan aqal licik mereka berjaya terlepas di dunia, hal yang sama boleh di aplikasikan di Yaumul Mahsyar kelak! Alangkahnya bodohnya pemikiran serupa ini!
Barangkali mereka lupa ayat Allah:-

"Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) - untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!" (al Zalzalah: 6-8)

Arwah abah pernah pesan “Rip, manusia ni ada yang CERDIK dan PANDAI tahu?”

“Bukan sama je ke abah?” Soal saya.

“Lain..Pandai bila kita dapat ‘SCORE’ dalam akademik, tapi cerdik bila kita dapat 'SCORE' dalam hidup di dunia dan di akhirat! Sebab tu orang guna perkataan CERDIK PANDAI!”ujar Abah dalam menterjemahkan dua perkataan itu mengikut ‘Kamus DBP’ versi pengalaman abah.

Nah, si Pembaca sekalian..anda bijakSANA atau bijakSINI? CERDIK ke PANDAI?

4 comments:

fItRiNa said...

sangat terkesan dengan en3 kli ni...
mcm bru dikejutkn dr lena yg pjg...
sggh, kdg2 x perasan pusat pemikiran kita bnyk terarah ke SINI...
walhal ke SANA dibiar sepi....

ariff,
klu ak post en3 then link to ur blog bley na??
coz... mmg sgt penting utk disebarkan...
mohon izin cikgu...

Tinta Al-Murabbi said...

silakan..dibenarkan serta di alu2kan..t'igt dulu waktu sblm kluar ITQAN..sope ade pesan..rip..ko kluar gi DQ ke, UIA ke, IPG ke..rancang masa depan ko betul2..rncang bkn hidup ko kt sini je..rancang smpi ke akhirat!!

Anonymous said...

perlu bijakSINI n bijakSANA dalam semual hal ehwal kehidupan...pun gitu, bukan senang nak aplikasi.. halangan, cabaran n dugaan sentiasa datang.. jadi jangan mengeluh, jangan kecewa, jangan sedih...إن الله معنا لا حول ولا قوة إلا بالله

banatMD said...

salam..
terasa begitu berbeza dgn peribadi beliau la

perlu bnyk cermin diri sendiri lagi ni..

great entry we hv here~