Thursday, April 16, 2009

Insan yang dirindui~

Hati ini terasa berbunga-bunga apabila muncul kotak "Instant Message" dari seseorang yang saya amat rindui! Selama ini, saya agak segan untuk bertegur dengan beliau kerana sering ber'status' bz-kelas~. Tetapi semalam dalam sejarah beliau menghantar sebuah fail microsoft office word bertajuk "ADAB ULAMA' MENGHORMATI GURU". Mempunyai 8 muka surat, saya terasa ingin berkongsi ilmu ini dengan pembaca sekalian, selamat membaca:)

ADAB ULAMA MENGHORMATI GURU

Sesuai dengan ketinggian darjat dan martabat guru itu, maka tidak hairanlah bahawa para ulama sangat menghormati guru mereka. Di antara cara mereka memperlihatkan penghormatan mereka terhadap guru ialah:

1. Mereka merendah diri terhadap ilmu dan guru dan sentiasa menurut perintah serta nasihat guru dan sentiasa meminta pendapat serta pandangan guru dalam setiap urusan mereka.

Mereka mentaati setiap arahan serta bimbingan guru umpama seorang pesakit yang tidak tahu apa-apa yang hanya mengikut arahan seorang doktor pakar yang mahir.

Mereka juga sentiasa berkhidmat untuk guru-guru mereka dengan mengharapkan balasan pahala serta kemuliaan di sisi Allah dengan khidmat tersebut.

2. Mereka memandang guru dengan perasaan penuh hormat dan takzim serta mempercayai kesempurnaan keahlian dan kepakarannya dalam bidang perguruannya. Ini lebih membantu mereka sebagai pelajar untuk memperolehi manfaat daripada guru mereka dan akan mengukuhkan lagi apa yang didengar dan diajarkan oleh guru.

Ulama-ulama salaf sangat memuliakan dan mengagungkan guru-guru mereka. Ini jelas termaktub dalam kisah-kisah tentang akhlak mereka dalam majlis-majlis ilmu dan kesopanan mereka terhadap guru-guru mereka. Sebagai contoh:

- Mughirah berkata: Kami menghormati Ibrahim an-Nakha‘ie sepertimana kami menghormati raja.

- Imam Asy-Syafi‘e pula berkata: Aku membelek kertas di hadapan Imam Malik perlahan-lahan kerana menghormatinya supaya dia tidak terdengar (bunyi belekan kertas tersebut).

- Rabie‘ berkata: Demi Allah aku tidak berani meminum air sedangkan Imam Asy-Syafi‘e memandang kepadaku.

- Sayyidina Ali Karramallahu wajhah berkata: Antara hak seorang alim ke atasmu ialah memberi salam ke atas orang ramai secara umum dan mengkhususkan gurumu dengan penghormatan yang khusus dan istimewa.



3. Mereka sentiasa mendampingi guru supaya mendapat berkat serta beroleh ilmu yang akan tercurah daripadanya pada bila-bila masa serta menjadikannya qudwah (ikutan).

Imam Asy-Syafi‘e misalnya, sejak pertemuannya dengan gurunya iaitu Imam Malik pada tahun 170 Hijrah, hampir tidak pernah meninggalkan gurunya sehingga gurunya itu wafat pada tahun 179 Hijrah. Ini kerana Imam Asy-Syafi‘e tidak pernah meninggalkannya kecuali ketika pergi ke Makkah untuk menjenguk ibunya ataupun pergi ke pusat ilmu dan feqh. Itu pun setelah beroleh keizinan serta restu daripada gurunya. Jika direstui, Imam Malik akan menyiapkan bekal dan memberikannya wang perbelanjaan sambil mendoakan keselamatannya.

4. Mereka tidak menggunakan ganti nama diri seperti "engkau" dan "awak" dan tidak memanggil atau meneriaki guru dari jauh.

Al-Khatib berkata: Hendaklah dia berkata "Wahai guru, apakah pendapat kamu mengenai hal ini?" dan kata-kata seumpamanya. Dan tidak menggelarkannya dengan namanya kecuali disertakan dengan gelaran-gelaran yang menunjukkan penghormatan serta takzim kepadanya. Misalnya syeikh ataupun ustaz atau syeikh kami.

Maksudnya di sini, mereka memanggil guru dengan gelaran yang penuh adab serta penghormatan. Jika nama guru tersebut Muhammad misalnya, maka mereka akan memanggilnya dengan nama ustaz, cikgu, guru kami dan sebagainya dan tidak menyebutkan namanya kecuali disertakan dengan gelaran yang penuh penghormatan seperti Ustaz Muhammad, Cikgu Muhammad dan sebagainya meskipun sewaktu ketiadaan guru itu.

5. Mereka tidak sekali-kali berbantah-bantah ataupun berlawan cakap dengan guru. Sesungguhnya berbantah-bantah itu secara umumnya sudah merupakan suatu perbuatan yang keji, apatah lagi untuk berbantah-bantah dengan guru yang merupakan pembimbing serta qudwah! Perbuatan ini akan menjauhkan mereka sebagai pelajar daripada kebaikan dan merupakan penjerumus kepada kejahatan dan ianya adalah penyebab diharamkan ke atas mereka bermacam-macam bentuk kebaikan.

Sesungguhnya, menuntut ilmu itu adalah satu bentuk ibadah dan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah , bukannya untuk bermegah-megah ataupun untuk berbantah-bantah dengan ilmu tersebut.

Dalam satu hadits riwayat Imam Al-Hakim, Ka‘ab bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:

Maksudnya: “Barangsiapa mencari ilmu untuk menyaingi para ulama atau untuk bertengkar dengan orang-orang bodoh atau supaya hati manusia menghadap kepadanya maka ia akan masuk neraka.”

(Hadits riwayat Al-Hakim)

6. Mereka berterima kasih kepada guru atas segala tunjuk ajar serta bimbingannya terhadap segala kebajikan dan tegahan serta tegurannya ke atas segala kekurangan atau kemalasan dan sebagainya bagi memperbaiki diri dan mengganggap teguran, asuhan, didikan serta keprihatinan guru itu sebagai rahmat dan kurniaan yang tak terhingga kepada mereka oleh Allah .

Jika bimbingan serta teguran yang diberikan oleh guru itu sudah diketahui, maka mereka tidak menunjukkan yang mereka sebenarnya sudah mengetahuinya, bahkan mereka menghargai dan berterima kasih atas bimbingan serta keprihatinan guru tersebut terhadap mereka.

7. Jika mereka berhajat kepada guru mereka di luar waktu mengajar sedangkan guru tersebut sedang berehat ataupun tidur, maka guru itu tidak akan diganggu. Mereka akan menunggu sehingga guru tersebut terjaga dari tidur ataupun selesai dari berehat.

Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma pernah mendatangi salah seorang daripada sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam untuk bertanya kepadanya mengenai suatu hadits. Lalu dikatakan kepadanya: Dia sedang tidur. Maka duduklah Ibnu ‘Abbas di muka pintu. Lalu dikatakan kepadanya: Tidak perlukah kita mengejutkannya? Ibnu ‘Abbas pun menjawab: Jangan.

Haruslah ada nota kaki:-
-Mahu tahu siapa insan istimewa ini?Kita tunggu sehingga habis kesemua 8 muka surat okeh?

6 comments:

memberkamu said...

salam..
huaaa~~
siapakah insan bertuah itu???
senang2 je dapat gelaran 'insan yang dirindui'~
boleh tahan romantik jugak dia nih~hihih [sopankah??]

[+] -berbalik pada entry...

salah satu keberkatan ilmu, terletak pada redha guru itu..kan??

malangnya, generasi pelajar zaman sekarang semakin kurang rasa hormat pada guru...kalau dulu, guru ibarat iba bapa kedua di sekolah. haa, buatlah apa sahaja pada anak kita, asal menjadi insan berguna...
tapi laa ni, mak bapak pun nak kecoh sama bila anak balik mengadu berbekaskan sebatan.
[padahal, anak depa yang buat hal!!! umat sekarang makin MANJA....ishk2]

[+]
-kalau terponteng kelas sebab tak sengaja macam mana??? [serius tak sengaja!!!!] =p

Tinta Al-Murabbi said...

^_^ insan bertuah itu??aa..tggu jela sape org nye~ ikuti pengajian sebyk lapan muka ni okeh? (sopan??ala2 pompuan melayu terakhir keh3x)

sbb tula..tugas guru bukan sekadar memberi pelajaran, tapi juga mendidik anak murid..guru ni ibarat arkitek yg membentuk anak bangsa..kalo x..xkan la kementerian pelajaran malaysia tukar dasar dr mengajar to mendidik..one of the facts due to this things la~ so..in the nutshell, tugas guru bukan dulu, kini, selamanya rite? it should be dulu lain, sekarang lain hehe

ponteng kelas?hehe no komen~ u ask urself lah..if one day u jd cikgu @ lect, n then anak murid lmbt msuk @ terponteng..tnpa memberi ape2 sebab..selambe + cm hayam je muke die..ape perasaan??

memberkamuyangjauh said...

perempuan melayu terakhir??
huhu~
TAK NAK AHHHH~
[perempuan melayu terakhir zaman ini MENAKUTKAN!!]

[+]

betul, betul, betul!!

[+]
pedas wooo die nih...
[no komen~]
hakhakhak

Endofday said...

wohohoho
insan yg dirindui tuu
ko dok sane rajin2 la ziarah die

Tinta Al-Murabbi said...

hehe..aku cuba~ tp masa jarang sekali mengizinkan ku~ lg aku malu maaa ngn die~~wawa~

Anonymous said...

tq ARIP cz taruk muka ana dalam blog.. CEMERLANG DALAM EXAM TAK SEMESTINYA ADA KEBERKATAN.. REDHA GURU MEMBAWA BERKAT..