Friday, May 8, 2009

Bila Hudud Diketepikan...


Warga emas, ibu hamil mati dalam dua kejadian

KOTA BHARU: Seorang wanita mengandung tiga bulan terkorban di jalan raya, manakala nenek berusia 86 tahun maut di rumahnya, masing-masing angkara peragut bermotosikal, dalam dua kejadian di sini dan Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

Ini adalah kes ketiga membabitkan kematian selepas seorang ibu, Jamilah Selamat, 31, yang juga mengandung dua bulan, meninggal dunia kelmarin setelah koma tiga hari akibat terjatuh dari motosikal dalam kejadian ragut di Air Hitam, Johor, Ahad lalu.

Dalam kejadian di Padang Raja, Melor di sini kira-kira jam 10.50 pagi semalam, Saripah Mohd Noor, 33, yang hamil, tercampak dari motosikal apabila beg tangannya diragut dua lelaki bermotosikal sebelum dirempuh sebuah kereta.

Ibu lima anak itu, yang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Kuala Jel, Repek dekat Bachok, meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan.


Sumber:- Berita Harian ( 7 Mei 2009)

“Hish..Peragut-peragut ni! Depa tak kira apa dah..mat-mat dadah..depa ni selagi tak dapat hisap, selagi tu la duduk tak senang, untuk dadah, biaq orang lain mati, asaikan gian depa hilang” ujar Naim.

“Perempuan ni, kena tukar jenis beg, tak payah pakai beg tangan,tukar pakai beg galas je!” aju Izzuddin pula.

“Kambing lagi bagus daripada mereka tu, kalau kambing setakat ragut rumput je dan tak menyusahkan orang lain, ni dah la meragut duit orang, mati pula dikerjakannya!” bentak Wafiy.

Saya sendiri geram dan marah apabila melihat web Berita Harian pagi tadi, berita tentang ini membuatkan diri merasa simpati kepada keluarga Allahyarham. Kemudian, ulasan yang sama dibuat oleh Deejay radio IKIM.fm, sebaik sahaja radio ‘Barqiya’ dibuka.


Jalan Penyelesaian

“Sesungguhnya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi (melakukan keganasan merampas dan membunuh orang di jalan ) ialah dengan balasan bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan berselang (kalau mereka merampas sahaja, atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman awam). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar.”

(al-Maidah:33)

“ dan orang lelaki Yang mencuri dan orang perempuan Yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan Dengan sebab apa Yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (al-Maidah:38)

Ayat ini menunjukkan jalan penyelesaian bagi aktiviti kecurian, rompakan, ragut dan lain-lain yang sama waktu dengannya. Perbincangan mengenai pelaksanaan hukum Hudud di Malaysia telah sekian lama diperbahaskan. Samaada dari pentas akademik dari kalangan cerdik pandai mahupan dari pentas parlimen dari kalangan ahli politik.

Jikalau seorang Muslim itu mengatakan bahawa memotong tangan itu merupakan SEBAHAGIAN daripada cara dan langkah menyelesaikan permasalahan ini. Saya mengatakan bahawa penyataan itu adalah SALAH, dan memungkinkan si pengucap terjerumus kedalam syirik khafi (tersembunyi). Mengapa? Kerana, hukuman memotong tangan itu bukanlah SEBAHAGIAN daripada cara penyelesaian sebaliknya hukuman itu ADALAH cara penyelesaian. Mengcadangkan alternatif lain seperti penjara dan denda, seolah-olah mereka mengiktiraf pilihan lain selain jalan penyelesaian yang diwahyukan oleh Allah s.w.t. Lebih menakutkan, apabila hukuman yang dilaksanakan itu selain daripada hukuman memotong tangan maka mereka sedang menCABAR kebijaksanaan Allah s.w.t dalam menjatuhkan hukuman terhadap sang penjenayah. Nah..status mana ISLAM mu sekarang??

Mengakui bahawa al-Quran dan Sunnah merupakan panduan dan pedoman hidup seseorang Muslim, namun dalam pada masa yang sama mengamalkan sesuatu yang bertentangan dengannya. Hukum yang Qat’ie datang daripada al-Quran adalah sesuatu yang tidak harus diperbahaskan daripada peringkat otak manusia kerana ia datang dari Allah s.w.t yang menciptakan otak itu! Adapun yang layak bagi manusia hanya melaksanakannya selari dengan syari’at dan mungkin yang layak diperbahaskan ialah cara pendekatannya bukan autoriti hukuman itu.

Mari saya tempelkan di Tinta al-Murabbi sebuah kisah yang disampaikan oleh seorang Mutawif sewaktu saya mengerjakan umrah tahun lepas. Beliau juga merupakan salah seorang pelajar Maahad Solatia yang menuntut disitu selama hampir 3 tahun. Terdapat sebuah pengalaman dimana beliau menyaksikan secara ‘live’ seorang pesalah dihukum pancung di khalayak ramai! Penjenayah itu didapati bersalah kerana cubaan menyeludup dadah di lapangan terbang Jeddah.

Hari itu hari Jumaat…Pesalah ditutup kepalanya dengan kain hitam di atas sebuah pentas dibawah sinaran matahari yang terik. Kelihatan orang ramai berkerumun mengelilingi pentas itu, mendengar seorang lelaki Afrika berkulit gelap, berbadan sasa membaca kesalahan si penjenayah, berdiri betul-betul bersebelahan si penjenayah. Terdengar esakan datang dari pesalah itu, menggigil tubuhnya ketakutan. Seusai, pembacaan hukuman, lelaki Afrika tadi mengeluarkan pedangnya. Sinar matahari yang terpantul dari pedang itu menyilaukan mata yang memandang. Diangkat tinggi pedang berukuran satu 1/2 meter itu, dengan kalimah Bismillahirahmanirahim..Lalu…

Zass!

Darah bersemburan membasahi lantai pentas, lelaki Afrika itu tenang wajahnya meskipun batang tubuhnya sendiri sedang bermandikan darah hasil pancungan itu, barangkali dia sendiri sudah lali dengan adegan seperti ini. Suatu tindakbalas yang tidak disangka, ‘mayat’ tidak berkepala itu, berdiri tegak secara sepontan, dalam keadaan itu, darah masih lagi memancut! Saya bayangkan ianya seperti salah satu daripada paip air pancut, namun yang dipancutkan bukannya air tetapi darah.

Nampaknya, mutawif yang menceritakan keadaan ini juga lemah semangat orangnya. Masakan tidak, longgar kepala lututnya apabila menyaksikan secara langsung siaran perdana ‘Pemancungan Kepala’ dengan mata kepalanya sendiri. Seminggu berkeadaan demam serta terpaksa mengambil M.C.

Kesannya?

Apabila berlaku perbalahan sesama mereka, tahap pergaduhan mereka tidaklah sampai kepada memukul, namun hanya sekadar bertengkar dengan nada suara yang amat kuat. Masing-masing tahu akibat yang bakal menimpa andai yang dipukul meminta hukuman Qisas sebagai ganti. Memandangkan hukuman ini dipertontonkan di khalayak ramai, maka pengiktibaran yang amat jelas, menakutkan dan mengerikan kepada mata yang melihat. Inilah hikmah yang terapkan dalam hati manusia, perasaan takut kepada berlakunya hukuman hudud terhadap diri mereka menjadi kayu ukur dalam menghadkan tingkah laku individu daripada melakukan sebarang jenayah.

2 comments:

Endofday said...

hudud...

kat joden pon mmg hangat gak isu ni

lecturer aku sampai penah masuk penjare psl persoalkan hudud x dijalankan, buku die pon diharmkan kat algeria..die koba kalu g algeria bwk buku die kompem kene penjare paling koman 2 tahun

otai x lecturer aku heh

Tinta Al-Murabbi said...

hehe..perjuangan itu pahit bro~ stakat masuk penjara, ak rase diorng dah x heran beb...xkesah hukuman dunia kalo nk bnding dgn hukuman Allah..setgh2x org menentang hudud ni sbb die takut kehilangan kuasa yg ad pd diorng skng nih..alahai cm org musyrik takut ble Nabi Muhammad s.a.w smpikn Islam~