Sunday, June 7, 2009

Formula Berkat?

Otak semakin bercelaru, barangkali sudah mampat dengan teori-teori pedagogi, teori intervensi disiplin dan pelbagai lagi teori yang hampir-hampir membuatkan saya termuntah menghafalnya. Satu habit yang melanda saya ketika tiba musim ‘memerah’ kepala ini ialah apabila otak saya sudah mencapai tahap ‘JEM’, saya akan meninggalkan meja belajar dan pergi merayau ke bilik rakan-rakan yang lain serta mengganggu ketenteraman mereka. Agak pelik, tapi itulah hakikatnya! =)

Kali ini saudara Naim menjadi mangsa, sengaja saya ketuk pintu agak kuat biar teralih tumpuannya kepada ‘tetamu tidak diundang’ ini.

“Wah~! Rajin ‘best student’ sem ni! Hang habih dah baca semua?” saya memulakan ‘operasi’.

“Tak dak la..baru 5 bab je ni..baca saja jela, tak dan ingat apa pun” jawab Naim. Naim yang saya kenali memang seorang yang sangat merendah diri, tidak cepat ‘kembang’ dengan pujian.

“Ark…hang sampai bab 5 dah? Lajunya, 1 bab lagi nak habih! Rajin betoi la~”

Naim sekadar tersenyum, lalu menukar topik perbualan.

“Rip..aku ada pi kuliah Ustaz Azhar Idrus kelmarin dulu, dia ada cakap pasai berkat.”

Saya menggangguk-angguk, “Dia cakap apa?”

“Dia kata, kalau kita nak tahu sama ada sesuatu perbuatan/ pekerjaan kita tu berkat atau tak, kita tengok kesannya pada hubungan kita dengan Allah s.w.t.”

“Maksud hang?” sah! Melekat juga loghat Kedah ni!

“Kalau dengan perbuatan/ pekerjaan kita tu, kita makin dekat dengan Allah s.w.t, maka insya Allah s.w.t perbuatan itu berkat. Tapi kalau makin kita buat perkara/perbuatan tu, makin kita jauh dari Allah s.w.t, baik kita muhasabah balik mana salah silapnya, kalau mampu betoikan, maka betoikanlah, tapi kalau tak mampu, baik tinggaikan ja”.

“Contohnya, kalau dengan berniaga, kita makin jauh dari Balai Islam (Surau), malas nak pi balai, mesti ada yang tak kena dengan perniagaan kita tu!” Hurai Naim panjang lebar.

Sebuah formula yang amat mudah difahami dan sangat praktikal untuk diamalkan! Teramat mudah sehinggakan saya termanggu sebentar seorang diri memikirkan adakah segala amal perbuatan saya masih lagi dalam keberkatan Allah s.w.t?

Formula berkat ini bersifat kesan jangka pendek yang dapat dilihat secara terus dalam kehidupan seharian. Kalau pagi ini kita mula membina langkah ke arah suatu pekerjaan yang baru, maka pada tengah harinya kita akan dapat melihat samaada perkerjaan itu berkat atau tidak dengan menilai diri bahawa dapatkah kita mengerjakan solat berjemaah Zohor seperti semalamnya?

Jika hari ini kita mempelajari sesuatu ilmu yang baru dari untaian kuliah agama yang didengari dari mulut para ustaz dan ustazah, maka berkat ilmu itu dapat dilihat melalui sejauh manakah ia memberi kesan peransang kepada perhubungan kita pada Allah s.w.t? Dengan bahasa yang lebih mudah, hari ini dapat ilmu/tazkirah baru, adakah esok sudah boleh mempraktikkannya? Meskipun tidak secara keseluruhan, mungkin boleh dibajai sedikit demi sedikit?

Saya mengimbau kembali kenangan sekitar tahun 2003 di bumi tarbiyyah ITQAN, tahun itu merupakan tahun peperiksaan PMR bagi kami. Seringkali saya serta beberapa orang rakan berjaga lewat malam meskipun waktu prep itu sudah tamat. Kadang-kadang, kelas itu menjadi tempat tidur kami dek kerana tidak larat mahu pulang ke hostel akibat kemengantukan yang amat sangat. Al kisahnya, suatu hari kami ‘ter’bangkit lambat dengan kata lain kami terlepas solat Subuh secara berjemaah! Mengikut akta ITQAN 2003, barangsiapa yang terlepas solat Subuh secara berjemaah ataupun masbuq, maka bersedialah untuk menerima sebarang hukuman.

Seusai mata digosok, kami melangkah kaki menuju ke surau. Sedikit malang pagi itu, apabila terserempak dengan Ustaz Rahim (ketika itu GPK ITQAN). Masing-masing tunduk, takut untuk menatap wajah ustaz. Berlegar di pemikiran kami, hukuman yang bakal menanti atas keterlewatan ini! Ustaz merenung tajam ke arah kami, selepas beberapa soal siasat diajukan, dengan nada yang agak lembut tetapi tegas, beliau berkata:-

“Apa hukumnya kamu semua study sampai lewat-lewat malam, lepas tu tinggal subuh? Kamu tidak akan berjaya kalau macam ni! Hilang keberkatannya! Bejayalah setara mana pun, tapi kalau dalam kejayaan kamu itu hubungan kamu dengan Allah s.w.t makin jauh, baik tak payah berjaya!”

Terngiang-ngiang dan saya kira masih beralun skrip ustaz itu dalam minda saya, keberkatan bukan perkara main-main, keberkatan ini membezakan kerja dan amal kita (muslim) dengan dengan kerja/amal orang bukan islam. Kalau diikutkan, kita bersedekah, orang bukan islam juga bersedekah, dan kadang-kadang mereka bersedekah lebih banyak dari yang muslim, tapi apa yang membezakan sedekah kita dan sedekah mereka? Ya..ikhlasnya hati si Muslim bersedekah demi menimba keberkatan dari Ilahi, berbanding Non Muslim yang hanya mengharap moral duniawi.

Ya Allah…pohon keberkatan dalam setiap amalku~

P/S : Thanx to Naim, to my ClaSsmates --> sori eh..kacau korang ketika tengah rajin menelaah dan menelan fakta buku!

3 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

betul tu..
setiap segala urusan dalm kehdpn ini, kte xtrlps drpd mghrpkn kbrktn drpdNYA..

Tinta Al-Murabbi said...

kdg2 kite terlupa kan soal berkat dalam stiap amal perbuatan kita?

aBid_faQir said...

salam ukhwahFillah..tahniah!!! memberansangkan.......