Wednesday, September 23, 2009

Aidilfitri 2009



Aidilfitri 2009

Allahuakbar…Allahuakbar…Allahuakbar…

Laungan takbir itu saya alunkan dengan penuh kekhusyukan. Bercampur baur bersamanya sebuah kesyahduan dan penghayatan yang membawa seribu makna. Jiwa ini diulit rasa tenang, sungguh…ianya damai sekali. Pagi raya pada diri saya, tidak ubah seumpama sebuah majlis zikir. Saya rindu kepada keasyikan ini. Lazatnya menuturkan kalimah zikir sehingga tidak sedar air mata ini mengalir dengan sendirinya. Mohon dihidupkan hati ini dengan getaran penuh makna, apabila nama Allah s.w.t disebutkan, tiap kali ayat-ayat Allah s.w.t dialunkan, agar bisa bertambah imanku dan agar kental tawakalku padaNYA.

Surau Al-Islah semakin diisi dengan para jemaah yang berhajat untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri. Tubuh mereka bergerak-gerak ke kiri dan ke kanan sambil berzikir, bagaikan pohon-pohon yang ditiup angin pada musim berangin. Lidah mereka menyebut dan memuji Allah s.w.t, sedang hati mereka mengingatiNYA dengan penuh rindu.

Sudah dua kali sejak 2007, kami merayakan hari pertama Idulfitri di Kuala Lumpur, tidak seperti sebelumnya, kami akan terus ke Johor Bharu, ‘kampung halaman’ Umi. Sejak arwah abah pergi meninggalkan kami, salah satu acara wajib seusai solat sunat Aidilfitri ialah menziarahi kubur abah. Kawasan perumahan Taman Sri Keramat ini tetap ceria biarpun sebahagian penduduknya telah pulang ke kampung mereka.

Buat para pembaca sekalian, tiada nasihat atau tazkirah khusus yang ingin saya sampaikan dalam entri kali ini. Sekadar sebuah pesanan yang ingin sampaikan, biarpun sedikit terlewat namun ia masih segar dan tidak basi. =)

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI~

Makanya, saya ingin memohon ampun dan maaf andai berlaku sebarang kekhilafan antara kita. Mungkin, dalam lancang tangan ini menaip bait demi bait di alam kanvas maya, saya tersinggung mana-mana pihak tanpa sedar. Buat sesiapa yang mengenali diri ini secara ‘live’, saya hulurkan sepuluh jari tanda pohonan kemaafan jika masih ber’baki’ dosa antara kita. 0-0 ye~

dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."
(Surah An-Nuur:22)


No comments: