Sunday, November 30, 2008

Belasungkawa Allahyarham Dato' Razali Ismail


Marilah kita sama-sama menyedekahkan surah Al-Fatihah kepada Allahyarham Dato' Razali Ismail (Timbalan Menteri Pelajaran) yang telah kembali ke rahmatullah pada 28 November 2008 di IAB (Institut Aminudin Baki). Semoga Allah meletakkan rohnya bersama mereka yang beriman.

Sepanjang hayatnya, beliau pernah berkhidmat sebagai Pengetua di Maktab Peguruan Batu Rakit, Kuala Terengganu (nama kini IPKT). Meskipun tidak berkesempatan berada di bawah naungannya, namun saya banyak mendengar pembaharuan Islamik yang Allahyarham bawa ketika berada di MPKT. Antaranya, mewajibkan kesemua guru pelatih solat zohor secara berjemaah seusai kuliah pada pukul 1.30 tengah hari. Selepas solat Zohor, diadakan pula KULTUM (kuliah tujuh minit).

Kunjungan Allahyarham ke IPKT sekitar 2006-2008 membolehkan saya mendengar 'talk' secara 'live' di hadapan mata. Apa yang saya kagumi ialah penggunaan bahasa yang digunakan untuk menyampaikan ucapan. Sungguh unik dan kreatif. Ucapan Allahyarham banyak mengandungi ungkapan bahasa yang menyebabkan kita perlu berfikir secara lebih terbuka.

Semoga ahli keluarga beliau tabah menghadapi ujian ini. Allah yussaheel 'alaik.

3 comments:

Anonymous said...

yeke die penah jd lect ipkt??
tak tau pon..huhu..
alfatihah....

Mystic--Legend-- said...

hmm hari tuh tamrin kat pennsylvania
tym tu ade kutip derma tuk anak dy
coz anak dy kat uni vanderbilt
tym tu la baru ak taw
dy da meninggal ..
innalilillah ..

Tinta Al-Murabbi said...

Yelah..dia meninggal pon scr mengejut..tokoh pendidik yang bnyak berjasa dlm dunia pendidikan..al Fatihah..